Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma csütörtök van, 2022. december 1. Az év 335. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 738887. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

A mostaninál tisztább autókat akar 2030-ra az Európai Parlament

A mostaninál tisztább autókat akar 2030-ra az Európai Parlament
Infovilág

Tizenkét éven belül, 2030-ra 40 százalékkal kellene csökkenteni az új autók széndioxid-kibocsátását, és gyorsítani kellene az elektromos és alacsony kibocsátású autók elterjedését, jelentették ki ma az Európai Parlament képviselői. A testület napirendjén voltak az elektromos autók elterjedését segítő lépések, a valós széndioxid-kibocsátást mérő tesztek és az európai akkumulátorgyártás támogatása.


A jogszabály-tervezetben a képviselők 2030-ra – a 2021-re előirányzott értékhez képest – 40 százalékkal csökkentenék az gyártók kínálatában szereplő új személyautó-modellek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét (az Európai Bizottság 2030-tól a 2020. évi eredmény 30 százalékában maximálná a kibocsátást). A Parlament 2025-től már 20 százalékkal alacsonyabb kötelező kibocsátási értéket szabna meg. A kisteherautókra hasonló értékek vonatkoznának.

A szén-dioxid-kibocsátási célértéket túllépő gyártóknak büntetést kellene fizetniük az európai költségvetésbe. A büntetésekből az autógyártó ágazat változása által érintett munkaerő továbbképzését finanszíroznák, döntöttek a képviselők.

Az autógyártóknak a zéró és alacsony kibocsátású járművek (azaz az elektromos személyautók és a kilométerenként 50 g szén-dioxidnál kevesebbet kibocsátó járművek) piaci részesedését új autók és kisteherautók esetében 2025-re 20 százalékra, 2030-ra pedig 35 százalékra kellene emelniük.

A Parlament felszólította az Európai Bizottságot, hogy két éven belül álljon elő a nitrogén-oxid esetében már nemrég bevezetetthez hasonló, a szén-dioxid-kibocsátást valós környezetben, egy hordozható eszköz segítségével mérő tesztet előíró jogszabály-tervezettel. A szén-dioxid-kibocsátást addig az autó fogyasztási adataiból kell megállapítani. A valós kibocsátást mérő teszteknek 2023-ra működniük kell – jelentették ki a képviselők.

A képviselők tisztában vannak vele, hogy a káros anyagokat nem kibocsátó közlekedés felé haladva az átmeneti időszakban változások következnek majd be az autógyártó szektor értékláncában, amelynek negatív társadalmi következményei is lehetnek. Az uniónak ezért támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban és közösségekben. A képviselők emellett az európai akkumulátor-gyártás támogatását is kérik.

A jövő év végére az Európai Bizottságnak jogszabályban kell biztosítania, hogy a fogyasztók pontos és összevethető információhoz jussanak az új autók üzemanyag-fogyasztásáról, illetve szén-dioxid- és szennyezőanyag-kibocsátásáról. Az autógyártóknak 2025-től tájékoztatniuk kell a vásárlókat új autóiknak a teljes élettartamra tervezett, és közös módszer szerint számított szén-dioxid-kibocsátásáról.

„Nem volt egyszerű elérni, hogy az Európai Parlament támogassa a 40 százalékos szén-dioxid-kibocsátási célérték meghatározását 2030-ra, ezért büszke vagyok az eredményre. A 2025-re meghatározott 25 százalékos érték is épp ilyen fontos… Az általam beterjesztett jogszabálytervezet azonban nem pusztán a káros gázok kibocsátását csökkenti és a környezetet védi, hanem megfelelő ösztönzőket ad az autógyártóknak, infrastruktúra-beruházásra sarkall, a munkavállalók számára pedig igazságos átmenetet biztosít" – mondta Miriam Dalli máltai szocialista képviselő.

Az állásfoglalást 389 szavazattal, 239 ellenszavazat és 41 tartózkodás mellett fogadták el. Az unió szakminiszterei október 9-én fogalmazzák meg közös álláspontjukat. Az első olvasatban elkészülő megállapodást célzó tárgyalások október 10-én kezdődnek a Parlamenttel.

Az Európai Unióban a közlekedés az egyetlen nagy ágazat, ahol az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása továbbra is emelkedik, mondják a képviselők. A 2015-i párizsi nemzetközi klímacsúcson tett vállalások értelmében fel kell gyorsítani a szektor megtisztítását, hiszen az évszázad közepére a nulla kibocsátás elérése a cél. A világ autóiparában ugyanakkor rohamos változás zajlik, különösen az elektromos meghajtású motorok esetében. Ha az európai autógyártók későn váltanak, elveszthetik vezető szerepüket – fogalmaz a dokumentum.

Az elfogadott szöveg itt lesz elérhető (2019.10.3.)

A vita felvételről (2018.10.2.)

Jelentéstevő: Miriam Dalli (S&D, Málta)

Az eljárás lépései

EP kutatószolgálat: Új autók és teherautók széndioxid-kibocsátási határértékei

Tanulmány: 2020 utáni széndioxid-kibocsátási értékek személyautók és kisteherautók esetében – Megfelelő-e a cél? (angolul)