Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma csütörtök van, 2020. szeptember 24. Az év 268. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 738089. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Viharfelhők a világgazdaság fölött – Trump beakasztana az Európai Uniónak is

Viharfelhők a világgazdaság fölött – Trump beakasztana az Európai Uniónak is Viharfelhők a világgazdaság fölött – Trump beakasztana az Európai Uniónak is

Legyen szó ezúttal a gazdaságról! Mint amikor egy csillogó Mercedes beszorul két kamion közé, úgy téríti le pályájáról az európai gazdaságot az Egyesült Államok és Kína kereskedelmi konfliktusa – írja az AP amerikai hírügynökség. Az elemzést átvette a többi közt a The New York Times internetes kiadása is. Az AP arra számít, hogy a szerdán nyilvánosságra hozandó német gazdasági adatok valószínűleg tükrözni fogják az amerikai–kínai összeütközésből eredő károkat, és Európa gazdasági motorjának az eddigi növekedése leállhat, illetve akár visszaesés is bekövetkezhet.

Ezen túlmenően közgazdászok arra is figyelmeztetnek, hogy bizonyos jelek azt mutatják, a végéhez közeledik az az időszak, ami az euró-zóna adósságválságának a mélypontja után kezdődött, és amelyet a munkanélküliség folyamatos csökkenése jellemzett. Ha ehhez a kereskedelmi háború még hozzáteszi azt is, hogy magasabb vámok fogják terhelni az Egyesült Államokban az európai gyártású autókat, akkor a kép még rosszabb lesz.

A kulcsország Németország, Európa legnagyobb nemzetgazdasága, amely mind az  Egyesült Államoknak, mind Kínának kulcsfontosságú kereskedelmi partnere. A német gazdaság bevételeinek csaknem a fele – a Világbank szerint 47 százaléka – az exportból származik, és a német vállalatok domináns szerepet játszanak a világpiacon a luxusautók és az összetett ipari gépsorok előállításában. A termelési lánc Németországból átterjeszkedik a szomszédos euró-övezeti országokra is, a német cégek profitját pedig gyakran olyan helyeken fektetik be gyárak létesítésébe, mint például Szlovákia, Magyar- vagy Lengyelország.

Ez nagyszerű dolog, amíg pörög az üzlet, ám azt is jelenti, hogy Németország nagyobb veszélyeknek van kitéve, mint a nála kevésbé nyitott gazdaságok, például Portugália vagy Franciaország, abban az esetben, ha lassul az áruk és szolgáltatások világpiaca. Márpedig most ez a helyzet – állapítja meg az AP elemzése. Hetek óta ezt támasztják alá a számok. A német export júniusban 8 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel azelőtt, a német ipar teljesítménye pedig másfél százalékkal volt alacsonyabb júniusban, mint a megelőző hónapban. A német munkanélküliség továbbra is alacsony ugyan, 3,1 százalékos, ám a foglalkoztatottság növekedése az utóbbi időben megállt. Az egész euró-zóna növekedése az idei második negyedévben 0,2 százalék volt, mindössze fele akkora, mint az elsőben. Az euró-zóna harmadik legnagyobb gazdasága, Olaszország az övezet különösen gyenge pontja, ahol az első negyedévben 0,1 százalékos, a másodikban azonban már zéró volt a gazdasági növekedés.

Az AP elemzése kitér arra, hogy a német–amerikai, illetve a német–kínai kereskedelmi adatok egészen jók. Washington és Peking kereskedelmi háborúja nem közvetlenül rontja ezeket a számokat. Sőt, összességében Európára, illetve az euró-övezetre nézve is elmondható, hogy miközben az Egyesült Államok és Kína védővámfalakat emel egymással szemben, az Egyesült Államokban nagyrészt az addigi szinten maradt az európai árucikkek behozatalát sújtó tarifa, kivéve az acél- és az alumínium-termékeket. Kína gyakorlatilag még csökkentette is a 19 euró-övezeti országból érkező termékek vámját. Az amerikai–kínai kereskedelmi háborúskodás kárai sokkal inkább közvetettek. Az általános bizonytalanság, annak nem ismerete, hogy hová vezethet Donald Trump és a kínai kommunista vezetés összecsapása, ez az, ami világméretekben rontja az üzleti bizalmat, és a tőkével rendelkezőket elriasztja attól, hogy befektessenek, illetve hogy vásároljanak.

A hírügynökség felhívja a figyelmet az Oxford Economics kutatóinak előrejelzésére, amely szerint az idén várhatóan már csak mintegy 1,2 százalékkal fog növekedni a világkereskedelem volumene, ami sokkal alacsonyabb szám, mint a tavalyi 4,9 százalékos bővülés.

Az AP cikke szerint az autóipar különösen rossz bőrben van. A Daimler, a Mercedes gépkocsik előállítója 2009 óta az első alkalommal volt kénytelen veszteséges negyedévet elkönyvelni. A BMW-nek az idei első kvartál szintén a múlt évtizedre visszatekintve, az első olyan negyedév volt, amelyet mínusszal zárt. Trump pedig nemrégiben megismételte azt a fenyegetését, hogy növelheti az autóimport vámtarifáit, ha nem sikerül számára kielégítő kereskedelmi megállapodást kötni az Európai Unióval.

Európa néhány további gondjának ugyanakkor semmi köze a kereskedelmi háborúhoz – folytatja az AP. Példaként kiemeli azt, hogy az európai autóiparra nyomás nehezedik az unió részéről az üvegházhatást okozó kibocsátás csökkentésére. A gyártók próbáltak támaszkodni a hatékonyabb dízelüzemű motorokra, de amikor a Volkswagen 2015-ben lebukott, hogy csalt a kibocsátási értékeket illetően, a dízeleladások visszaestek. Szintén bizonytalansági forrás Európa számára a brexit, az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból, amit Boris Johnson miniszterelnök október 31-ig meg akar valósítani, még akkor is, ha addigra sem sikerül tető alá hozni a sima válás feltételeit biztosító megállapodást.