Föllelt Berény-kép karrierje: könyvben, árverésen
Nagy utat járt be Berény Róbert "Alvó nő fekete vázával" című alkotása, mire kilencven év után hazatért. Tavaly novemberben a vezető hírek között szerepelt, hogy Barki Gergely művészettörténész, akinek a nevéhez számos, eltűntnek hitt kép felkutatása fűződik, 2009 karácsonyán bukkant rá a Stuart Little, kisegér című film díszletében az Alvó nő fekete vázával című képre, amely Berény Róbert egyik fő műve. Később kiderült, hogy a festmény egy szappanoperában is „szerepelt”, mielőtt a szakembernek sikerült azonosítania és ötévnyi munkával hazahoznia.
A Berény-monográfia szerzője ugyancsak Barki Gergely, aki a kötetben Berényt rendkívül sokoldalú művészként mutatja be. A festőt a nagyközönség jobbára emblematikus műveiről, a Tanácsköztársaság idején készült Fegyverbe! Fegyverbe! című plakátjáról és a feleségét ábrázoló Csellózó nő című festményéről ismeri.
A Kossuth Kiadó „A magyar festészet mesterei, II.” sorozat most megjelent Berényi-monográfiája bemutatja a művész korszakos jelentőségű alkotásait, a kompozíciójukat és témájukat tekintve rendkívül merész, újító műveit, amelyek révén Berény Róbertet a modern magyar művészet kiemelkedő tagjaként tiszteli az utókor.
Az egyik meghatározó modern irányzat, az 1911-ben alakult Nyolcak csoportjának kiemelkedő tagja, rendkívül sokoldalú művész – festményei, grafikái, díszlet-, hímzéstervei, zeneművei, pszichológiai tanulmányai tanúskodnak szerteágazó tehetségéről. Szuggesztív, expresszív portréival, merész perspektívájú, vonzó színvilágú csendéleteivel, különös tájképeivel – csaknem hetven művével – ismerkedhet meg az olvasó. A Kossuth Kiadó ugyanis – sokak kívánságának eleget téve – újabb 20 kötettel gyarapítja a nagy magyar festőket felvonultató sorozatát. A vállalkozásban a kiadó szakmai partnere ezúttal is a Magyar Nemzeti Galéria.