Mit keresnek a gyerekek a leggyakrabban az interneten?
A Kaspersky Lab a gyerekek internetes viselkedéséről szóló jelentése szerint a kiskorúak által keresett videók jó haqtoda felnőtt tartalom volt. Az adatok névtelen statisztikákból valók; az alapokat a védelmi szoftvereket gyártó cég azon termékei szolgáltatták, amelyek esetében be van kapcsolva a „szülői felügyelet” funkció, továbbá amelyeket a Kaspersky Safe Kids program gyűjtenek a számítógépeken.
A tanulmány az utóbbi fél év tíz legnépszerűbb nyelvére – angol, német, orosz, portugál, arab, japán, kínai, francia, olasz és spanyol – vonatkozó keresési eredményeket elemzi, magyar adatok tehát nincsenek benne.
Az eredmények azt mutatják, hogy a gyerekek leginkább (17%) az audio- és videó kategóriába tartozó tartalmakat keresték – köztük például a streaming szolgáltatókat, a videóbloggereket, a sorozatokat és a filmeket. A második helyen a fordító felületek (14%) végeztek, a harmadik helyet az online kommunikációs weboldalak (10%) szerezték meg. Az online játékok idén lecsúsztak a dobogóról és csupán a negyedik helyre futottak be 9%-kal.
Nyilvánvaló különbségek is kiderültek a jelentésből: például a videókat és a zenéket jellemzően angolul keresik a gyerekek, de a legtöbb fordítást a spanyol anyanyelvű fiatalok keresték; a kommunikációs szolgáltatások oldalait többnyire orosz nyelven böngészték. A kínaiak minden más nációnál többször kerestek oktató weboldalakat, a franciák főleg sport után érdeklődnek, a németek pedig online vásárolnak gyakran. A pornó sem marad el: a japán és arab gyerekek kerestek erre a kategóriára a legtöbb alkalommal.
A keresések elemzése mellett a jelentés azt is vizsgálja, hogy az eleve veszélyeket rejtő melyik weboldalakat látogatnak a gyerekek. A Kaspersky Lab 14 kategóriát határozott meg erre vonatkoztatva: felnőtt tartalom; alkohol, dohánytermékek és narkotikumok; számítógépes játékok; webshopok; trágár beszéd; szerencsejáték, lottózás; http- átirányítás; internetes kommunikációs csatornák: közösségi hálók, üzenetküldők, cset-szobák, fórumok; álláskeresések; hírek; vallások; szoftverek, audió- és videótartalmak; fegyverek; erőszakos tartalom.
A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy még mindig a kommunikációs weboldalak (közösségi hálók, üzenetküldő oldalak és email kezelő felületek) voltak a legnépszerűbbek (60%) az elmúlt 12 hónapban. Ugyanakkor csökkent a keresések aránya a számítógépeken, mert egyre több fiatalkorú rendelkezik mobiltelefonnal, amely óriási szerepet játszik az online tevékenységeik közben.
A használók által látogatott webhelyek második legnépszerűbb kategóriája a „szoftver, audio és videó” tartalmakat (22%) közzétevő honlapok, tavaly ez jóval kevesebb volt (6%). A harmadik legkeresettebb kategória, az „alkohol, dohánytermékek és narkotikumok” kategóriája 6%-kal.
Tanulság: nem szabad szülői, felnőtt felügyelet nélkül hagyni az interneten böngésző gyerekeket még akkor sem, ha a nevelésével megbízott meggyőződése: a védelmi szoftverek kiszűrik a serdületlen fiatalokra ártalmas tartalmakat.