Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma csütörtök van, 2021. augusztus 5. Az év 217. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 738404. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Uniós párbeszéd a fogyasztókért – szigorodnak a büntetések

Uniós párbeszéd a fogyasztókért – szigorodnak a büntetések
Toronyi Attila

Április óta ismert, hogy az Európai Unió kormányának számító Brüsszeli Bizottság minden eddiginél erőteljesebben akarja érvényesíteni a fogyasztók jogait. Ma arról folyt eszmecsere Budapesten, hogy a bevezetendő új szabályozókat – jóváhagyásuk előtt, előzetesen – konzultációs rendezvényeken vitatják meg a tagországokban. A Bizottság javaslatait még az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is meg kell vitatnia.

Mindannyian fogyasztók vagyunk: üzletekben vásárolunk, tömegközlekedéssel, repülőgéppel, vagy saját autón utazunk, nyáron – belföldön, külföldön – nyaralunk, olykor étteremben étkezünk. Fogyasztóként bárkit érhet jogsérelem. A megvásárolt áru minősége kifogásolható, romlott az étel, késik a repülőgép, nem érkezik meg a csomag, a banki ügyintézés megtévesztő stb.

Mint a mai tájékoztatón Blanca Rodrigues Galindo, az illetékes brüsszeli főigazgatóság vezető munkatársa elmondta: az elmúlt időszak kirívó esetei miatt időszerűvé vált a fogyasztóvédelmi szabályok szigorítása. Felsorolásában szerepeltek egyebek mellett az autógyárak által manipulált szoftverek, az internetes vásárlások körüli visszaélések, a „kettős minőség” jelensége, vagyis az azonos néven, de eltérő minőséggel forgalomba hozott termékek problémája a tagországokban.

Galindo asszony mondta, érdemes a „brüsszeli üvegbúra” alól kilépve a helyszínen, az uniós tagországok polgáraival párbeszédet folytatva összegyűjteni a tapasztalatokat, és összegezve pontosítani a fogyasztói jogvédelem céljából tervezett lépéseket. A hamarosan tető alá hozandó új megállapodás alapján képviseleti keresetek indíthatók majd, és a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságai az eddiginél szigorúbb, elrettentő büntetéseket vezethetnek be.

Ugyancsak szükségesnek látszik, hogy az internetes kereskedelem által esetlegesen elszenvedett károk miatt jogorvoslatra számíthassanak a fogyasztók.

Keszthelyi Nikoletta a nemrég létrehozott Innovációs és Technológiai Minisztérium képviseletében arról beszélt, hogy (Magyarországon is) hatalmas erőfeszítések történnek az online kereskedelem megregulázására. A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta: a csodákat ígérő webáruházak, internetes oldalak kifejezetten veszélyeztetik a családok biztonságát – és főként pénztárcájukat. Szerencsére – a rendőrséggel együttműködve – egymás után sikerül felgöngyölíteni „a teljesen haszontalan bütyökkiegyenlítő, horkolásgátló stb. csodaszereket forgalmazó” társaságokat, ám helyükre azután újabbak lépnek. Egy év alatt 638 millió forint bírságot szabtak ki, de napi jelenség, hogy továbbra is árubemutatókon tévesztik meg az embereket, nem érvényesíthető a vásárlástól való elállás joga, illetve hogy az interneten új portékaként értékesítenek használt dolgokat.

A bevezetendő új uniós szabályozókról szóló mai „nemzeti fogyasztói párbeszéden” az érdeklődők megtudhatták: Európában hamarosan kollektív jogorvoslathoz való jog illeti meg a fogyasztók károsult csoportjait. Az online felületeket szándékos visszaélésre használó kereskedők pedig még hathatósabb büntetésekre számíthatnak, míg a tisztességesen eljárók esetében csökkenni fognak a terhek.

Az új intézkedéscsomag egyebek mellett az alábbiakra terjed ki.

1. A fogyasztónak egyértelmű tájékoztatást kell kapniuk az interneten arról, hogy kereskedőtől vagy magánszemélytől vásárol-e, illetve hogy a kereskedő által fizetett keresési találatról van-e szó.

2. Lehetőség lesz arra, hogy az erre feljogosított fogyasztói szervezetek a megkárosított csoportok nevében, kollektív keresettel kezdeményezzék a jogorvoslatot.

3. Hatékony szankciókat, magasabb bírságokat vezetnek be azokkal szemben, akik megsértik az uniós fogyasztóvédelmi jogot.

4. Határozottabb fellépésre számíthatnak a jogsértők a fogyasztási cikkek kétféle minőségben való forgalmazása esetén.

5. Az új megállapodás felszámolja a vállalkozásokra nehezedő szükségtelen terheket, enyhítve például az elállási jog tekintetében fennálló kötelezettségeket. Például a jövőben a fogyasztók nem küldhetik vissza azokat a termékeket, amelyeket nemcsak kipróbáltak, de használtak is.