Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma hétfő van, 2021. július 26. Az év 207. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 738394. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Az élet szép: szociofotók Indiától a Keleti pályaudvarig

Az élet szép: szociofotók Indiától a Keleti pályaudvarig Az élet szép: szociofotók Indiától a Keleti pályaudvarig Az élet szép: szociofotók Indiától a Keleti pályaudvarig
Rusznák Gábor

Beer Miklós váci megyéspüspök és Keleti Éva fotóművész nyitotta meg csütörtökön a Sajtóházban Hanti Vilmos harmadik fotókiállítását. A tekintélyes egyházi vezető a megnyitón kisebb csodákhoz hasonlította a képeken megjelenő pillanatokat. (A szerző felvételeivel.)

Beer Miklós váci megyéspüspök.

Hanti Vilmos fényképezett New Yorkban és Brüsszelben, Indiában és Kubában, a Keleti pályaudvaron és az Országházában.  Nemzetközi szervezeteknél betöltött funkcióinak köszönhetően képein számos politikai és egyházi vezető jelenik meg, leghatásosabb, történeket mesélő fotóin azonban mindenhol a hétköznapok emberét ábrázolja. Alanyai hamar a bizalmukba fogadják és közel engedik a kamerával, mint meséli, az emberek megérzik, ha a fotós érdeklődése valódi.

Első kiállítását Indiában készült képeiből rendezték, miután Keleti Éva Kossuth-díjas fotoművész (bal oldalt) meggyőzte arról, hogy ezek a felvételek érdemesek a közönség figyelmére. Második kiállítása – röviddel Fidel Castro halála után – már Kubáról szólt, ezek a folytatása a most megnyílt tárlat. A korábbi két kiállítás legjobb képei mellett most 60 újat is kiakasztottak a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában. Valamennyit csaknem ezer közül válogatta ki Keleti Éva fotóművész, aki megnyitón felidézte:

„Az első kiállítása alkalmából azt mondtam Vilmosnak: «Köszöntöm a fotográfusok társaságában». Ezt a mondatot valóban megérdemli, mert túllépett az amatőr, «nagyon szeretek fotózni» szinten és valóban észreveszi az élet kínálta képeket, pillanatokat. Látja az élet visszásságait, ugyanakkor megőrizte sajátos humorát, amivel felhívja a figyelmünket arra, hogy az élet nem csak tragikus, de szép is…” 

A kiállítás legtöbb darabja klasszikus szocio- és riportfotó, amely nemcsak azt követeli meg, hogy a fotós ott legyen a helyszínen; elkészítésükhöz ismerni kell a társadalmat is. Amikor vagy harminc évvel ezelőtt megjelentek a koldusok a magyar utcákon, mindenki őket fotózta, ma már ez a téma elcsépelt, ha csak megjelenítjük őket, nem mond túl sokat a nézőnek, ma már úgy érdemes fotózni őket, ha tudunk sűríteni a képbe aktuális társadalmi mondanivalót – mondta Hanti Vilmos (jobb oldali kép) az Infovilágnak. Dokumentarista szemléletére jellemző, hogy Marokkóban nem készítette el azokat a fotókat, amelyeken az utca embere vagy a piaci árus csak pénzért lett volna hajlandó szerepelni.

A 120 képből álló kiállítás november 15-ig tekinthető meg a MÚOSZ Budapest, VI. kerület, Vörösmarty utca 47/a. szám alatti székházában.