Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma csütörtök van, 2021. szeptember 16. Az év 259. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 738446. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Pozsony: „HÉV” a Dunán?

Pozsony: „HÉV” a Dunán? Pozsony: „HÉV” a Dunán? Pozsony: „HÉV” a Dunán?
Farkas József György

A szlovák fővárosba vezető utak krónikus zsúfoltsága és az állandósult forgalmi dugók hosszú idő óta szinte megoldhatatlan problémát okoznak a térségben élőknek. A rendszeres személyszállítás Dunán történő alternatív megoldásáról, mely a környékbeli települések lakosainak Pozsonyba jutását segítené, már hosszú idő óta beszélnek, ám most – úgy tetszik – megoldás is körvonalazódik, legalábbis a Duna mentén fekvő települések számára, egészen a bősi vízlépcső feletti Vajkáig...

Mint arról a szlovák közlekedési tárca az Infovilágot magyar nyelvű közleményében tájékoztatta, immár biztosított a Pozsonyba tartó rendszeres dunai vízi személyszállítást megoldó Dunabusz-terv előkészítéséhez szükséges pénz. A szakminisztérium aláírta a 92 200 euró vissza nem térítendő támogatásról szóló szerződést a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséről. A fő cél a telített utak és a déli irányból érkező vonatok zsúfoltságának mérséklése. A pénz forrása az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (OPI), a tanulmány pedig a beruházás megvalósításának elengedhetetlen feltétele.

„Pozsonynak egyedülálló lehetősége nyílik a vízi utakat kihasználni a szlovák fővárosba dolgozni vagy más céllal érkező lakosok személyszállítására. Még dolgoznunk kell a projekten, de tekintettel annak ökologikus mivoltára és a kritikus forgalmi helyzetre, teljes támogatásomat élvezi” – jelentette ki a Dunabusz-projekt kapcsán Érsek Árpád, Szlovákia Híd-párti közlekedési minisztere.

A Dunabusz tehát egyfajta „helyi érdekű vasút” szerepét játssza a folyam vizén, a Morava torkolatától csaknem a bősi erőműig tartó szakaszon. Előkészítője a Pro-Danubia társulás, amely a három meglévő dunai kikötőhöz (Somorja, Gútor, Dunacsún) hat újat tervez (Csölösztő, Vajka, Eurovea, Aucafe, River park, Dévény). Ezek hét – kereken százszemélyes – katamarán típusú hajót tudnának kiszolgálni. A tanulmánynak 2019 februárjában kell készen lennie. A hajók a Vajka–Pozsony–Dévény szakaszon közlekednének, miközben az utazás például Somorjáról Pozsony központjába mintegy fél órát venne igénybe. Ám a pozsonyiak számára is könnyebbé válnék a felvíz-csatorna és az Öreg-Duna közé zárt hosszú sziget megközelítése, az ottani sportolási és kirándulási lehetőségek kihasználása.